Åhnej vill inte ha någon snö..
Kategori: Allmänt
Meteorologerna är överens: Ovädret kommer att bli besvärligt. Det handlar om storm, snöfall och kyla som väntas nå västkusten i morgon vid lunch.
SMHI gick på onsdagen ut med en klass 2-varning för storm till havs utanför väst- och sydkusten. Men även klass 2-varning för hårda vindbyar uppåt 25-29 meter per sekund. i Skåne och Halland. En klass 2-varning för kraftiga snöfall och drivbildning har också utfärdats för Gävleborg och Uppsala län, där 10-30 cm snö väntas falla i morgon kväll.
Bakgrunden är ett djupt lågtryck som väntas ladda upp mellan Grönland och Island i dag.
– Jag tror att det kommer att bli ganska så stökigt. Det är en kombination av höga vindhastigheter, nederbörd och sjunkande temperaturer, säger Martin Hedberg, meteorolog på klart.se.
”Dragit lärdom av stormarna”
Trafikverket förbereder sig för kaos i trafiken genom att kalla in extrapersonal till sina trafikcentraler. I dag meddelade myndigheten att tågtrafiken på sträckan Malmö–Ystad–Simrishamn ställs in mellan torsdag klockan 12 och fredag klockan 14.
– Det finns en planering och en förberedelse. Vi har dragit lärdom av stormarna genom åren och håller möten med trafikföretagen där man gemensamt beslutar reducera tågtrafiken, eller kanske som i stormen Simone ställa in den helt, säger Bodil Sonesson, presskommunikatör på Trafikverket.
Hon uppmanar trafikanter att redan nu överväga att lämna bilen hemma i morgon om vädret blir så illa som prognoserna förutspår.
– Det kan definitivt bli besvärligt i trafiken och i olika typer av förbindelser. Man får nog räkna med en del förseningar när det kommer till tåg och annat, säger Marcus Sjöstedt, meteorolog på SMHI.
”Stora mängder snö”
Under morgondagen väntas ovädret röra sig in över Mellansverige mot Stockholmsområdet. Då ska nederbörden övergå från snöblandat regn till fullskaligt snöfall, enligt prognosen.
I Svealand väntas ”stora mängder snö” falla från och med i morgon, enligt SMHI.
– På en del håll kan det röra sig upp emot en 2-3 decimeter, säger Marcus Sjöstedt på SMHI.